فروش صنایع دستی: کوله باری از تجربه های نی نی سایتی
سلام به همه هنرمندان و علاقه مندان به صنایع دستی! اگر شما هم دستی بر آتش دارید و آثار هنری تان را خلق می کنید، حتماً به فکر فروش و عرضه آنها هم افتاده اید. نی نی سایت، این پاتوق بزرگ بانوان ایرانی، میتواند سکوی پرتابی برای کسب و کار هنری شما باشد. اما قبل از شروع، بد نیست نگاهی به تجربه های دیگران بیندازیم. در این پست، 22 مورد از مهمترین نکاتی که در نی نی سایت در مورد فروش صنایع دستی مطرح شده را با شما به اشتراک می گذارم:

این نکات برگرفته از بحث ها، سوالات و تجربیات کاربران نی نی سایت در زمینه فروش صنایع دستی هستند. امیدوارم برای شما مفید باشد:
- ✔
عکس های با کیفیت، رمز موفقیت:
عکس های واضح، جذاب و با نور مناسب از محصولاتتان بگیرید. - ✔
رقابت را در نظر بگیرید:
قیمت های رقبایتان را بررسی کنید و سعی کنید رقابتی تر عمل کنید. - ✔
صبر و حوصله:
فروش صنایع دستی زمان بر است، ناامید نشوید و صبور باشید. - ✔
ارتباط موثر با مشتری:
به سوالات مشتریان به سرعت و با حوصله پاسخ دهید. - ✔
ارسال سریع و مطمئن:
محصولات را به موقع و با بسته بندی مناسب ارسال کنید. - ✔
هزینه ارسال را در نظر بگیرید:
هزینه ارسال را به درستی محاسبه کنید و به مشتری اطلاع دهید. - ✔
از تبلیغات استفاده کنید:
در نی نی سایت تبلیغ کنید و یا در شبکه های اجتماعی صفحه ای برای فروش محصولاتتان ایجاد کنید. - ✔
از مسابقات و قرعه کشی ها استفاده کنید:
برای جذب مشتری بیشتر، مسابقه یا قرعه کشی برگزار کنید. - ✔
به بازخورد مشتریان توجه کنید:
نظرات مشتریان را جدی بگیرید و سعی کنید نقاط ضعف خود را برطرف کنید. - ✔
تخفیف های ویژه:
تخفیف های مناسبتی یا تخفیف برای خرید های عمده در نظر بگیرید. - ✔
اعتماد سازی کنید:
با ارائه اطلاعات دقیق و با صداقت، اعتماد مشتریان را جلب کنید. - ✔
از امکانات نی نی سایت استفاده کنید:
از تاپیک های مرتبط با صنایع دستی در نی نی سایت برای تبلیغ محصولاتتان استفاده کنید. - ✔
برندسازی کنید:
سعی کنید یک نام و لوگوی منحصر به فرد برای خود انتخاب کنید. - ✔
تنوع محصولات:
اگر میتوانید، تنوع محصولاتتان را بیشتر کنید. - ✔
کیفیت را فدای قیمت نکنید:
کیفیت محصولاتتان را حفظ کنید، حتی اگر مجبور شوید کمی قیمت را بالا ببرید. - ✔
بسته بندی جذاب:
بسته بندی زیبا و جذاب میتواند تاثیر زیادی در نظر مشتری داشته باشد. - ✔
ارائه خدمات پس از فروش:
در صورت بروز مشکل، به مشتریان خدمات پس از فروش ارائه دهید. - ✔
از نظرات متخصصان استفاده کنید:
اگر در زمینه قیمت گذاری یا بازاریابی مشکل دارید، از نظرات متخصصان کمک بگیرید. - ✔
خلاق باشید:
سعی کنید در ارائه محصولاتتان خلاقیت به خرج دهید. - ✔
قوانین نی نی سایت را رعایت کنید:
قبل از شروع به فروش، قوانین نی نی سایت را به دقت مطالعه کنید.
22 تجربه نی نی سایتی ها در فروش صنایع دستی: راهنمای جامع برای هنرمندان
1. عکس های باکیفیت، رمز موفقیت!
تقریبا همه نی نی سایتی ها تاکید داشتن که عکس های با کیفیت و نورپردازی مناسب، اولین قدم برای جذب مشتری هست.عکس های تار یا بی کیفیت، محصول رو بی ارزش نشون میده.توی عکس ها حتما زوایای مختلف محصول رو نشون بدید و از جزئیات هم عکس بگیرید.اگه می تونید، از محصول توی محیطی که قراره استفاده بشه هم عکس بگیرید (مثلا یه رومیزی روی میز ناهارخوری).از فیلترهای خیلی زیاد و غیرطبیعی استفاده نکنید.هدف اینه که محصول رو همونطور که هست نشون بدید.از پس زمینه های ساده و خنثی استفاده کنید تا توجه بیننده فقط به محصول جلب بشه.
اگه دوربین حرفه ای ندارید، با دوربین موبایل هم میشه عکس های خوبی گرفت، فقط کافیه نور کافی داشته باشید و دستتون نلرزه.
قبل از انتشار عکس ها، حتما اونها رو ویرایش کنید و ایرادات جزئی رو برطرف کنید.از ابزارهای آنلاین ویرایش عکس هم می تونید استفاده کنید، خیلی هاشون رایگان هستن.
2. قیمت گذاری منصفانه و رقابتی
یکی از مهمترین چالش ها برای هنرمندان، قیمت گذاری محصولاتشون هست.خیلی از نی نی سایتی ها توصیه کردن که قیمت ها رو منصفانه و رقابتی تعیین کنید.برای قیمت گذاری، هزینه مواد اولیه، زمان صرف شده برای تولید و هزینه های جانبی (مثل بسته بندی) رو در نظر بگیرید.قیمت محصولات مشابه در بازار رو بررسی کنید و سعی کنید قیمتی بین اونها تعیین کنید.اگه تازه شروع کردید، می تونید قیمت هاتون رو کمی پایین تر از بقیه بذارید تا مشتری جذب کنید.مراقب باشید که قیمت هاتون خیلی پایین نباشه، چون ممکنه ارزش کارتون رو پایین بیاره.
اگه امکانش رو دارید، تخفیف های مناسبتی هم بذارید تا فروش تون رو افزایش بدید.بسته بندی مناسب، نه تنها از محصولتون محافظت می کنه، بلکه می تونه یه تجربه لذت بخش برای مشتری ایجاد کنه.نی نی سایتی ها تاکید داشتن که به بسته بندی محصول اهمیت بدید.از بسته بندی هایی استفاده کنید که با نوع محصولتون همخونی داشته باشه.مثلا برای محصولات ظریف، از بسته بندی های محکم تر استفاده کنید.می تونید از بسته بندی های دست ساز و خلاقانه استفاده کنید تا محصولتون رو متمایز کنید.یه کارت تشکر کوچیک توی بسته بندی بذارید تا به مشتری نشون بدید که قدردان خریدش هستید.
اگه امکانش رو دارید، یه هدیه کوچیک هم توی بسته بندی بذارید تا مشتری رو خوشحال کنید.
حتما از لیبل یا برچسب با لوگو و نام تجاریتون روی بسته بندی استفاده کنید.بسته بندی باید طوری باشه که از محصول در برابر آسیب های احتمالی در حین حمل و نقل محافظت کنه.
4. بهرهگیری از شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی یه ابزار قدرتمند برای معرفی و فروش صنایع دستی هستن. خیلی از نی نی سایتی ها از اینستاگرام و تلگرام برای فروش محصولاتشون استفاده می کنن. یه صفحه اینستاگرام حرفه ای برای کسب و کارتون ایجاد کنید و عکس های با کیفیت از محصولاتتون رو منتشر کنید. از هشتگ های مرتبط با صنایع دستی استفاده کنید تا مخاطبان بیشتری پست هاتون رو ببینن. با سایر هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی تعامل داشته باشید. مسابقه و قرعه کشی برگزار کنید تا فالوورهای بیشتری جذب کنید. از استوری های اینستاگرام برای معرفی محصولات جدید و ارائه تخفیف استفاده کنید. به کامنت ها و پیام های دایرکت به سرعت پاسخ بدید.
5. حضور در بازارچه های هنری
حضور در بازارچه های هنری یه فرصت عالی برای معرفی محصولاتتون به مخاطبان و فروش مستقیم به مشتری هست. خیلی از نی نی سایتی ها این تجربه رو داشتن. در بازارچه های هنری معتبر و پربازدید شرکت کنید. غرفه تون رو به شکلی جذاب و مرتب بچینید. با مشتریان تعامل داشته باشید و در مورد محصولاتتون بهشون توضیح بدید. کارت ویزیتتون رو به مشتریان بدید تا بتونن با شما در ارتباط باشن. از فرصت استفاده کنید و با سایر هنرمندان و فروشندگان آشنا بشید. حتما قبل از شرکت در بازارچه، هزینه ها و سود احتمالی رو محاسبه کنید.
6. تبلیغات هدفمند
تبلیغات هدفمند می تونه به شما کمک کنه تا محصولاتتون رو به مخاطبان بیشتری معرفی کنید و فروشتون رو افزایش بدید. نی نی سایتی ها در این مورد هم تجربه داشتن. تبلیغات پولی در اینستاگرام و گوگل می تونه موثر باشه. با اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه صنایع دستی همکاری کنید. در سایت ها و وبلاگ های مرتبط با صنایع دستی تبلیغ کنید. از تبلیغات دهان به دهان غافل نشید. اگه مشتری از محصولتون راضی باشه، حتما به دیگران هم توصیه می کنه. هزینه تبلیغات رو به دقت مدیریت کنید و مطمئن بشید که بازگشت سرمایه دارید. قبل از شروع تبلیغات، هدف خودتون رو مشخص کنید (مثلا افزایش فروش، جذب فالوور و . . . ).
7. ایجاد وب سایت یا فروشگاه آنلاین
داشتن یه وب سایت یا فروشگاه آنلاین می تونه به شما کمک کنه تا محصولاتتون رو به صورت 24 ساعته و در سراسر کشور به فروش برسونید. بعضی از نی نی سایتی ها این کار رو کردن. از یه پلتفرم فروشگاه ساز آنلاین استفاده کنید تا ساخت و مدیریت فروشگاهتون آسون تر باشه. محصولاتتون رو با توضیحات کامل و عکس های با کیفیت در فروشگاهتون قرار بدید. درگاه پرداخت امن و معتبری رو برای فروشگاهتون انتخاب کنید. هزینه حمل و نقل رو به درستی محاسبه کنید و به مشتری اطلاع بدید. به سئوی فروشگاهتون اهمیت بدید تا در نتایج جستجوی گوگل رتبه بهتری داشته باشید. از مشتریان بخواید که نظراتشون رو در مورد محصولاتتون در فروشگاهتون ثبت کنن.
8. توجه به نظرات مشتریان
نظرات مشتریان می تونه به شما کمک کنه تا نقاط قوت و ضعف کارتون رو شناسایی کنید و محصولاتتون رو بهبود ببخشید. نی نی سایتی ها خیلی روی این موضوع تاکید داشتن. به تمام نظرات مشتریان به دقت گوش بدید و بهشون پاسخ بدید. از نظرات مثبت برای تقویت روحیه خودتون و از نظرات منفی برای بهبود کارتون استفاده کنید. اگه مشتری از محصولتون ناراضی بود، سعی کنید مشکلش رو حل کنید و رضایتش رو جلب کنید. از مشتریان بخواید که بعد از خرید، در مورد محصولتون نظر بدن. به نظرات مشتریان در شبکه های اجتماعی هم توجه کنید. از نظرات مشتریان برای ایجاد محصولات جدید هم می تونید ایده بگیرید.
9. تعامل با سایر هنرمندان
تعامل با سایر هنرمندان می تونه به شما کمک کنه تا از تجربیاتشون استفاده کنید، ایده های جدید بگیرید و شبکه ارتباطی خودتون رو گسترش بدید. نی نی سایتی ها این موضوع رو مهم میدونستن. در گروه ها و انجمن های هنری عضو بشید. با سایر هنرمندان در شبکه های اجتماعی تعامل داشته باشید. در کارگاه ها و دوره های آموزشی هنری شرکت کنید. با سایر هنرمندان همکاری کنید و پروژه های مشترک انجام بدید. از تجربیات سایر هنرمندان در زمینه بازاریابی و فروش استفاده کنید. به سایر هنرمندان کمک کنید و تجربیات خودتون رو با اونها به اشتراک بذارید.
10. آموزش مداوم
دنیا در حال تغییره و برای موفقیت در هر زمینه ای، نیاز به آموزش مداوم هست. در حوزه صنایع دستی هم این موضوع صدق می کنه. نی نی سایتی ها تاکید داشتن که همیشه در حال یادگیری باشید. در دوره های آموزشی مرتبط با صنایع دستی شرکت کنید. کتاب ها و مقالات مرتبط با صنایع دستی رو مطالعه کنید. از آموزش های آنلاین استفاده کنید. به نمایشگاه های هنری سر بزنید و از کارهای سایر هنرمندان ایده بگیرید. با تکنیک های جدید آشنا بشید. همیشه در حال یادگیری و پیشرفت باشید.
11. صبور باشید و ناامید نشوید
فروش صنایع دستی ممکنه زمان بر باشه و نیاز به صبر و پشتکار داشته باشه. خیلی از نی نی سایتی ها گفتن که اوایل کار خیلی سخت بوده، اما ناامید نشدن. اگه فروشتون کم بود، ناامید نشوید و به تلاش هاتون ادامه بدید. از شکست ها درس بگیرید و سعی کنید اشتباهاتتون رو تکرار نکنید. همیشه مثبت اندیش باشید و به آینده امیدوار باشید. به خودتون و به کارتون ایمان داشته باشید. از حمایت خانواده و دوستانتون بهره مند بشید. موفقیت یک شبه اتفاق نمی افته، نیاز به زمان و تلاش داره.
12. تنوع در محصولات
ارائه طیف گسترده ای از محصولات می تونه به جذب مشتریان بیشتر کمک کنه. نی نی سایتی ها پیشنهاد دادن که سعی کنید تنوع محصول داشته باشید. محصولات مختلف با طرح ها و رنگ های متنوع ارائه کنید. به نیازهای مختلف مشتریان توجه کنید و محصولاتی متناسب با اونها تولید کنید. محصولات فصلی و مناسبتی تولید کنید. از ایده های جدید استفاده کنید و محصولات خلاقانه تولید کنید. به نظرات مشتریان در مورد تنوع محصولات توجه کنید. تنوع محصولات رو به طور مرتب افزایش بدید.
13. رعایت حقوق کپی رایت
رعایت حقوق کپی رایت و عدم کپی برداری از طرح ها و ایده های دیگران، یه اصل اخلاقی و قانونی هست. نی نی سایتی ها روی این موضوع تاکید زیادی داشتن. از طرح های اورجینال و منحصر به فرد خودتون استفاده کنید. اگه از طرح های دیگران الهام می گیرید، تغییرات اساسی در اونها ایجاد کنید. به حقوق معنوی سایر هنرمندان احترام بذارید. در صورت بهرهگیری از طرح های دیگران، حتما از اونها اجازه بگیرید. از کپی برداری از محصولات دیگران خودداری کنید. از طرح های خودتون محافظت کنید و در صورت مشاهده کپی برداری، اقدام قانونی کنید.
14. ارائه خدمات پس از فروش
ارائه خدمات پس از فروش مناسب، می تونه به افزایش رضایت مشتری و ایجاد مشتریان وفادار کمک کنه. نی نی سایتی ها این موضوع رو خیلی مهم میدونستن. به سوالات و مشکلات مشتریان به سرعت پاسخ بدید. در صورت وجود مشکل در محصول، اون رو تعمیر یا تعویض کنید. به مشتریان تخفیف های ویژه برای خریدهای بعدی ارائه کنید. با مشتریان به طور مرتب در ارتباط باشید و از اونها نظرسنجی کنید.
15. برندسازی
برندسازی به شما کمک می کنه تا از رقبا متمایز بشید و در ذهن مشتریان ماندگار بشید. نی نی سایتی ها معتقد بودن که برندسازی خیلی مهمه. یه اسم و لوگوی منحصر به فرد برای کسب و کارتون انتخاب کنید. یه هویت بصری قوی برای برندتون ایجاد کنید (رنگ ها، فونت ها، تصاویر و . . . ). داستان برندتون رو برای مشتریان تعریف کنید. ارزش های برندتون رو مشخص کنید و بر اساس اونها عمل کنید. در تمام فعالیت هاتون، هویت برندتون رو حفظ کنید. سعی کنید برندتون رو در ذهن مشتریان تداعی کننده کیفیت، نوآوری و اصالت باشید.
16. شرکت در نمایشگاه های بین المللی
شرکت در نمایشگاه های بین المللی می تونه به شما کمک کنه تا محصولاتتون رو به بازارهای جهانی معرفی کنید و مشتریان جدیدی پیدا کنید. البته این کار برای هنرمندان باتجربه تر مناسب تره. در نمایشگاه های معتبر و مرتبط با حوزه صنایع دستی شرکت کنید. غرفه تون رو به شکلی جذاب و حرفه ای طراحی کنید. با خریداران و فروشندگان بین المللی ارتباط برقرار کنید. بازارهای جدید رو شناسایی کنید. زبان انگلیسی خودتون رو تقویت کنید. از فرصت استفاده کنید و با فرهنگ های مختلف آشنا بشید.
17. بهرهگیری از سیستم CRM
بهرهگیری از سیستم CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) می تونه به شما کمک کنه تا اطلاعات مشتریان رو به طور منظم جمع آوری و مدیریت کنید و ارتباط بهتری با اونها داشته باشید. البته این مورد برای کسب و کارهای بزرگتر کاربرد بیشتری داره. اطلاعات مشتریان (نام، آدرس، شماره تلفن، ایمیل و . . . ) رو در سیستم CRM ثبت کنید. سوابق خرید مشتریان رو در سیستم CRM ثبت کنید. از سیستم CRM برای ارسال ایمیل های تبلیغاتی و خبرنامه استفاده کنید. با بهرهگیری از سیستم CRM، کمپین های بازاریابی خودتون رو مدیریت کنید. از اطلاعات موجود در سیستم CRM برای بهبود محصولات و خدماتتون استفاده کنید. با بهرهگیری از سیستم CRM، رضایت مشتریان رو افزایش بدید.
18. توجه به مسائل قانونی
رعایت قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار، از جمله دریافت مجوزهای لازم، پرداخت مالیات و رعایت حقوق مصرف کنندگان، ضروری هست. نی نی سایتی ها در این مورد هم تجربه داشتن. قبل از شروع کسب و کار، از مراجع ذیصلاح مجوزهای لازم رو دریافت کنید. به موقع مالیات خودتون رو پرداخت کنید. به حقوق مصرف کنندگان احترام بذارید. از قراردادهای استاندارد و قانونی برای معاملاتتون استفاده کنید. در صورت بروز اختلاف با مشتریان، از طریق مراجع قانونی پیگیری کنید. با یه مشاور حقوقی مشورت کنید.
19. قیمت گذاری بر اساس ارزش
به جای اینکه فقط به هزینه های تولید فکر کنید، سعی کنید ارزش محصولتون رو برای مشتریان درک کنید و بر اساس اون قیمت گذاری کنید. این یه دیدگاه حرفه ای در فروش هست. محصولتون چه مشکلی رو حل می کنه؟چه نیازی رو برآورده می کنه؟چه ارزشی رو برای مشتریان ایجاد می کنه؟بر اساس این ارزش ها، قیمت گذاری کنید. به جای اینکه سعی کنید ارزون ترین محصول رو ارائه کنید، سعی کنید با ارزش ترین محصول رو ارائه کنید. به مشتریان توضیح بدید که چرا محصولتون ارزش این قیمت رو داره.
20. بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا به شما کمک می کنه تا با ارائه محتوای ارزشمند و مفید، مشتریان رو جذب کنید و اعتماد اونها رو جلب کنید. این یه استراتژی بلندمدت و موثره. در مورد صنایع دستی، تاریخچه اون، تکنیک های تولید، و کاربردهای مختلف اون محتوا تولید کنید. محتوا رو در قالب متن، عکس، ویدیو و پادکست منتشر کنید. محتوا رو در وب سایت، شبکه های اجتماعی و سایر کانال های ارتباطی منتشر کنید. محتوا باید ارزشمند، مفید و جذاب باشه. محتوا باید به سوالات و نیازهای مشتریان پاسخ بده. محتوا باید با هویت برندتون همخونی داشته باشه.
21. بهرهگیری از پلتفرم های واسطه
بهرهگیری از پلتفرم های واسطه مانند دیجی کالا، باسلام و ترب می تونه به شما کمک کنه تا محصولاتتون رو به مخاطبان بیشتری معرفی کنید و فروشتون رو افزایش بدید. خیلی از نی نی سایتی ها این کار رو انجام میدن. در پلتفرم های معتبر و پربازدید عضو بشید. محصولاتتون رو با توضیحات کامل و عکس های با کیفیت در پلتفرم ها ثبت کنید. به نظرات و امتیازات مشتریان در پلتفرم ها توجه کنید. با قوانین و مقررات پلتفرم ها آشنا بشید. هزینه کمیسیون پلتفرم ها رو در نظر بگیرید. از پلتفرم ها برای تبلیغ محصولاتتون استفاده کنید.
22. پیگیری ترندها
توجه به ترندهای روز و تولید محصولاتی مطابق با سلیقه مشتریان، می تونه به افزایش فروش شما کمک کنه. دنیای مد و سلیقه مردم دائم در حال تغییره. ترندهای موجود در بازار صنایع دستی رو شناسایی کنید. محصولاتی مطابق با ترندهای روز تولید کنید. به تغییرات سلیقه مشتریان توجه کنید. از ایده های جدید و خلاقانه استفاده کنید. محصولاتتون رو به طور مرتب به روز کنید. به ترندهای موجود در شبکه های اجتماعی توجه کنید.







یکی از مشکلاتی که خیلی وقتا داشتم این بود که مشتری های پیج صنایع دستیم میگفتن محصول توی عکس یه شکلیه و در واقعیت یه شکلی! بعد اونقدر توضیح میدادم که انگار دوزاری توضیح میخوام بدم. یه روزی یه مشتری بهم گفت دلیل این اختلاف رو میدونی؟ چون کلا نور عکاسی ات سرد بود و رنگ محصول رو فرق نشون میداد. حالا همیشه تو نور طبیعی عکس میگیرم.
اون وقتایی که تازه شروع کرده بودم قیمت گذاری، فکر میکردم باید ارزون بفروشم تا مشتری جذب شه. یه خانومی خرید کرد و گفت “این کیف دست ساز تو که مثل کار خارجیاست، چرا اینقدر کم میفروشی؟” تو همون لحظه فهمیدم قیمت گذاریم اشتباهه.